Magyar Parasport Napja Lélekmozgató program-2023.02.22.
A
Magyar Paralimpiai Bizottság (MPB) és a Fogyatékosok Országos Diák-, Verseny-
és Szabadidősport Szövetsége (FODISZ) 2023-ban hatodik alkalommal szervezi meg
a Magyar Parasport Napját február 22-én.
Iskolánk
az idei évben is csatlakozott a Lélekmozgató programhoz, amit testnevelés órák
keretében valósítottunk meg. A diákok az óra első pár percében megismerhették a
parasport történetét, a hazai parasport világát, kiváló parasportolóinkat.
Tátott szájjal, csodálkozva nézték, mire is képesek ezek az emberek, milyen
akaraterő, kitartás és elszántság kell ahhoz, hogy elérjék céljaikat Igazán
lélekmozgató hatása volt. Kitartásuk, akaraterejük mindannyiunk számára jó
példa!
A
filmvetítés után több csoportban, különböző parasportágat próbálhattak ki a gyerekek.
A csörgőlabda minden évben nagyon
népszerű, néhány osztály már nagyon jól elsajátította a játék szabályait, az
előző évek tapasztalatai kapcsán, szívesen vettek részt a játékban. Ebben a
sportágban nagyon kell hallgatni a labda hangját, óriási koncentrációt igényel,
ami a mai gyerekek számára nagy kihívás, mert elég szétszórt a figyelmük. Az ülőröplabdát is kipróbálhatták és elmondták
a gyerekek, hogy mennyire rossz érzés volt számukra az, hogy nem mozoghattak
szabadon, sokkal nehezebben ment így a játék. A bocsánál azt tapasztalták, hogy
a labdák gurítására rá kell érezni, mert nem mindegy, hogy milyen irányba és
sebességgel gurul. Általában az első gurítások nagy sebességgel és erővel
történtek, majd egyre kifinomultabb mozgások követték. Minden évben csodálkozva
nézem, hogy a vakfutáson résztvevő tanulók, közül azoknak, akiknek be van kötve
a szemük, mennyire félve futnak, szinte próbálják lefékezni a mozgásukat. Mi is
ennek az oka? Igen, a gyerekek megfejtették, hát a bizalom, hisz fontos, hogy
maximálisan megbízzanak a társaikban, mert akkor tudnak, félelem nélkül mozogni,
ha megbíznak a másikban, pl. hogy nem vezeti neki a falnak. A kerekesszékkel
való közlekedést mindig nagyon könnyűnek gondolják a tanulók, aztán amikor
beleülnek és a saját bőrükön megtapasztalják, akkor már teljesen más a
véleményük. A látássérültek világát is megismerhették a résztvevők, különböző
érzékelő feladat kapcsán, pl. tapintással kellett tárgyakat felismerni és a
szaglásukra hagyatkozva illatokat is, illetve társ irányításával különböző
akadályokat „vakon” teljesíteni. Megismerhették az idei év nagyköveteit, Krajnyák
Zsuzsa és Szatmári András paralimpiai érmeseinket, ha sikerült kirakniuk a
puzzlet.
Az
óra végén elmondhatták véleményeiket, tapasztalataikat, gondolataikat a diákok,
ebből idéznék néhányat.
„Nagyon furcsa érzés volt, amikor bekötötték a
szememet, sokkal rosszabb volt úgy, mint ahogy láttam, azt hittem, hogy el
fogok esni”
„Megtapasztaltuk, hogy milyen ez a parasport,
amikor bekötötték a szememet azt éreztem, hogy nem tudom, hogy hol vagyok és
mindig kell egy segítőnek lenni, aki ott áll mellettem”
„Úgy
jobb élni, ha minden testrészünk megvan, én már találkoztam ilyen emberekkel,
de nem nevettem ki őket”
„Nehéz
volt bekötött szemmel a karikákba belelépni, de nekem könnyebb, mert bíztam a
társamban”
„Arra
jó ez a program, hogy megérezzem, milyen rossz a mozgássérülteknek és a
vakoknak”
„Eleinte
még nagyon könnyűnek találtam ezt az egészet, hogy milyen ez a csörgőlabdás kis
játék, de ahogy én ezt kipróbáltam, úgy éreztem, hogy sokkal, de sokkal
nehezebb, nem látva egy labdát megfogni, elkapni és utána pedig visszaadni. Azt
gondolom, nem szabad elítélni azért az embereket mert ilyen hátrányaik vannak,
mert ők ezekről nem tehetnek. Jó, hogy vannak közöttük is olyanok, akik bíznak
magukban, eltökéltek és annak ellenére, hogy ők vakok vagy mozgássérültek
megküzdenek az álmaikért és hajtanak a céljaikért.”
Bízunk
abban, hogy az iskolánkban átélt és megtapasztalt testi élmény, közelebb viszi
az ügyet a lélekhez is, ezáltal másképpen tekintenek tanulóink a
parasportolókra, ösztönzi őket a másság elfogadásra és együttérzésre. Akaraterő,
elkötelezettség, bátorság, hit, remény, kitartás, alázat- ezek jellemzik
leginkább a parasportolókat, példaként tekinthetünk rájuk. Példaképekre pedig
szükség van, mert ők mutatják az utat, a belső erőt a „soha nem adom fel
érzését………………”
Köszönjük a kezdeményezést, nagy szükség van az ilyen programokra, minden év február 22-én, ha a sok közül csak néhány gyerekben indít meg egyfajta szemléletétváltást akkor már megérte, hisz a jövő a mi kezünkbe van………..
Dávidáné Kovács Judit testnevelő